Isyysvapaa, retkipaku, taapero ja talvikeli: niin siistiä!

Share if you liked! Thanks :)

Isyysvapaista saa kivasti lisää retkipakuiluaikaa. Oon itse kotona lapsen kanssa ja Pasilla on isyysvapaita 9 viikkoa normilomien lisäksi, joten kerrankin on aikaa olla enempi reissussa!!! 😊 Pasi piti 3 viikkoa isyysvapaata loka-marraskuun vaihteessa ja vähäsen alkuun mietitytti, että onkohan aivan masentavan harmaata lähteä reissuun. Mutta mitä vielä: reissusta tuli ihan huippu ja ei ollut yhtään masentavaa!!! 😊😊

Vielä viime talvena 2019 mietittiin ennen korona-aikaa, että lähdettäisiin isyysvapailla seikkailemaan retkipakulla ympäri Eurooppaa ja käytäisiin kattomassa jotkut Formulakisat, kun Pasi on aina halunnut mennä. Ja samalla reissulla olisi voinut kierrellä leijasurffirantoja. Taas sitä tuli huomattua, ettei se suunnittelu hirveen pitkälle kannata, vaikka olikin vasta tuumailuasteella. Onneksi tässä on vielä koko elämä aikaa, niin pääsee vielä Euroopan reissujakin tekemään!! 😊😊

Reissuun lähtö

Reissuun lähtö lykkäytyi torstaille 29.10.2020, koska huomattiin keskiviikkona 28.10.2020 matkahuollon jo mentyä kiinni, että eräs Leijakoulu Lappiksen lähettämä paketti oli saapunut matkahuoltoon ja sen säilytysaika oli vaan viikon ja ei haluttu sen takia tehdä niin lyhyttä reissua. 😊🙈

Reissun viivästyksessä kävi lopulta tuuri sikäli, kun päästiin starttaamaan kotipihasta torstaina aamupäivästä, niin puhelimeen tuli sopivasti viesti, että Oskarille tilattu lumilauta olisi myös noudettavissa. Voitteko uskoa oltiin melkein kaupan kohdalla kun viesti saapui eli saatiin se vielä mukaan reissuun lähikaupan postipisteestä. 😊

Ensimmäisenä etappina Ylivieska

Pari päivää ennen reissua vielä jahkattiin minnekkä lähdettäisiin: mentäisiinkö etelämmäs Hangon suuntaan vaiko pohjoiseen. Pohjoiseen päädyttiin, koska Pasi varaili ProCaravanin Ylivieskan toimipisteelle huoltoajan retkipakun lisävalojen asennusta varten. 😊 Ja näin jälkeenpäin ajatellen: hyvä niin, koska saatiin samalla kokemusta retkipakun talvikäytöstä!! 😊

Lisävalojen asennuspäivä

Huoltoaika oli varattuna perjantaiaamulle klo 9 ja perheestämme kukaan ei ole kovinkaan aamuvirkku. 😅🙈🤭 Ainoa vaihtoehto oli laittaa edellisenä päivänä auton navigaattoriin ProCaravan Ylivieska ja yöpyä siellä heidän pihassa, niin olisi edes jotenkin ehkä mahdollista olla paikalla noinkin aikaisin aamupalat masussa ja ulkona pakusta. 😁

Laitettiin herätys aamulle ja Oskari ei siihen herännyt, niin tehtiin aamupala valmiiksi ja syötiin nopsaan eka Pasin kanssa ja herätettiin poika vasta sitten. No aamupalan jälkeen kello oli jo niin paljon, ettei auttanut kuin herätellä Oskari ja nopsaan vaihtaa vaippa ja ulkovaatteet retkipakussa. Aamupuurot ja jogurtti otettiin messiin ja äkkiä ulos autosta viemään avaimia huoltoon. 😊

Harmi, ettei tästä aamusta tullut yhtään kuvaa nappastua, niin ei voinut tähän laittaa. 🙈🤭😊

Retkipaku lisävalojen asennukseen

ProCaravanin tiloihin sisälle päästyämme selvisi, että huolto onkin hieman toisessa paikassa ja oltiinkin yövytty heidän myyntipisteen edessä. 🙈 Me siinä sitten katsottiin Pasin kanssa toisiamme, että mitäs nyt tehdään kun Oskarin aamupalan syöttökin oli vielä menossa ja kello oli jo hieman yli yhdeksän. 😊

No paikalle saapui myös toinen heidän työntekijä, joka tarjoutui heittämään pakun sinne huoltoon. 🤗 Annettiin avaimet hänelle ja sillä välin tämä toinen tarjoi meille aamukaffet ja jäätiin höpöttelemään siihen hetkeksi. 😊☕️ Jäi kyllä tosi positiivinen kuva ProCaravanin Ylivieskankin toimipisteestä, vaikka siellä vasta ekaa kertaa asioitiin. 👌

Weinsberg Carabus, RST steel ja Lazer
RST Steel:n valmistama valoteline ja Lazer Linear 18 STD lisäkaukovalo.

Aamukahvien jälkeen lähdettiin katselemaan, mitä lähistöllä on ja aika vierähti nopsaan Kärkkäisellä käydessä ja kävelyllä. Oskari ehti pienet tirsatkin ottaa rattaissa sillä välin, kun paku oli siellä huollossa. Ei katsottu niin kelloa, mutta oliskohan siinä parisen tuntia mennyt, kun saatiin paku takaisin hienojen valojen kera. Ja näin reissun jälkeen voi sanoa, että ollaan oltu tyytyväisiä lisäkaukovaloihin ja näin pimeänä vuoden aikana ne tuo lisää turvallisuutta ajamiseen. 🤩

Eikö meidän tarviikaan Oulussa tyhjätä vesisäiliöitä??

Auton palautti meille huollon työntekijä ja päästiin jututtamaan häntä ja kyselemään pakun talvikäytöstä yms. asioista, mitä oltiin aiemmin mietitty. Oltiin muun muassa ajateltu, että harmaavesi- ja raikasvesisäiliöt joutuisi tyhjentämään viimeistään Oulussa, kun seuraavalle yölle (pe-la) oli ennusteen mukaan luvassa pakkasta noin -10 astetta riippuen minne päin katseli ennustetta.

Yllärinä huollon tyyppi sanoikin, että älkää ihmeessä tyhjätkö turhaan säiliöitä, että riittää, kunhan pidätte sisätilat lämpiminä ja vesisäiliöiden lämmityksen päällä. Oltiin ihan, että ai oikeestikko, kun oltiin ajateltu, ettei se haittaa, jos muutaman talvikuukauden vuodesta joutuu pitää säiliöt tyhjinä. Täältä voit lukea tarkemmin retkipakun talvikäytöstä. 🤗❄️🚐

Nythän sitä voikin tehdä ihan erilaisia reissuja talvikeleilläkin, kun ajatusmaailma muuttui ja näyttää siltä, että akkujen lataamisenkaan takia ei ole pakko mennä sähköpaikalle yöksi meidän reissutyylillä. Ainoa, mikä on testaamatta oikein kylmillä keleillä, on kaasun kulutus ja se saattaa vaikuttaa vielä asiaan. Varsinkin ulkomaille mennessä, jos kaasusysteemit on erit.

Ylivieskasta Ouluun

Ylivieskassa paistoi aurinko ihanasti ja kuivateltiin markiisi vielä ennen lähtöä, kun aurinko paistoi niin lämpöisesti. Se oli jäänyt edellisessä reissussa märäksi ja seuraavalle yölle oli pakkasta luvassa ja sen jäätyminen hieman huoletti.

Ylivieskasta ajettiin Ouluun, koska oltiin tilattu Leijakoulu Lappikselta semmoiset ns. ”narutrapetsit” leijalautailuun, jotka sopivat surffilaudan kanssa ajeluun normi koukkutrapaa paremmin. Jos leijalautailu tai nämä trapetsit eli puhekielessä trapat ei sano mitään, niin käyhän lukasemassa tämä juttu leijalautailusta. 😊

Otettiin 3 eri kokoista aaltoajoon tarkoitettua trapaa testiin. kun selvisi, että narutrapa on kuulemma loistava myös talvella tunturissa leijan kanssa. 🤩🏂 Yksi ylimääräinen niistä oli tarkoitus tiputtaa kyydistä Leijakoulu Lappiksen Harpalle Oulussa. Tämä ei kuitenkaan mennyt ihan suunnitellusti, sillä jossain vaiheessa reissua huomattiin, että meillä on edelleen 3 trapaa retkipakun kyydissä. 🙈😊😊 Jotenkin se ylimääräinen trapa päätyi takaisin meidän pakuun siinä kuulumisten vaihdon yhteydessä. 😊😊

Rukalla 30.10-2.11.2020 (pe-ma)

Ainoana reissusuunnitelmana oli löytää lunta ja mietittiin mitenkä pohjoiseen pitääkään mennä, jotta sitä löytyy. ❄️😊 Oulussa arvottiin, että mihin suuntaan lähdetään ajelemaan. Sääennuste lupaili Rukalle oikein mukavannäköistä pakkaskeliä viikonlopuksi. Sinne oli myös kohtuu lyhyt ajomatka. Ajateltiin, että siellä voisi päästä rinteeseenkin seuraavana päivänä, koska siellä oli netin mukaan myös muutama rinne jo avoinna. 🏂❄️🤗

Rukan sääennusteen mukaan mentiin.

Seuraavan päivän laskuhaave vaan tarkoitti sitten sitä, että pitäisi olla aamulla jo hiihtohissien luona valmiina. Jotenka ajettiin yöksi hissien läheisyyteen. 😊

Pojan päiväunien aikaan lumilautailemaan tosi pitkästä aikaa

Pakko sanoa (taas🤭😉), että retkipaku on kyllä aivan huippu!!! 🤩🚐😍 Päästiin pitkästä aikaa laskemaan Pasin kanssa sillä välin, kun poika otti päiväunia rattaissa🤗🏂❄️ Paku oli parkissa hissin ala-asemalla ja siinä oli sitten samalla lämpönen taukotila ja vaipanvaihtopaikka ihan vieressä!!

Siitä olikin jo hetki ehtinyt vierähtää, kun oltiin Pasin kanssa viimeksi laskettu Levillä huhtikuussa 2018. 😅🙈🤭 Itseä jännitti aikalailla, että miten selviin ja olihan se laskeminen hieman hakemista. En tiedä joutuuko vähäsen uudelleenkin opettelemaan, kun oli se iso masu tässä välissä. En ole lumilautailuun saanut vieläkään ihan niin paljoa varmuutta, mitä esim leijalautailuun. Leijalautailukin jännitti silloin alussa, jos harrastuspäiviä tuli harvakseltaan. Varmaan sitä on tullut myös hieman aremmaksi äidiksi tulemisen jälkeen, kun on vastuulla poika oman itsensä lisäksi. 🥰😊😊

Ihan mahtava fiilis oli, kun perheen pikkuisin nukkui ja meillä oli Pasin kanssa kivaa rinteessä sillä välin. Päästiin laskemaan vuorotellen siten, että toinen oli aina rattaiden lähettyvillä. Se toimi tosi hyvin ja poika nukkui pitkät unet rattaissa. Otin kuvan varovasti siten, etten vaan vahingossakaan herätä häntä ja siellä hän tuhisi unilelu viekussa. 😅🥰

Lumilautailujen jälkeen evästäkin sai melkein heti, kun poika heräsi päikyiltä. Harrastuspäivänä monesti lämmitetään vaan nopsaan jotakin, jotta kaikki pysyy hyvällä mielellä ja vältytään turhilta nälkäkiukuilta. 😅

Päivän kruunasi se, kun ulkoilupäivän päätteeksi pääsi vieläpä lämpöiseen suihkuun. Sitä fiilistä onkin melkein mahdotonta sanoin kuvailla, kun meet retkipakun suihkuun ja suihkuvesi on lämpöistä ja ulkona siinä seinän toisella puolella on jotakin -7 astetta pakkasta!!! 🤗 🤩🥰🚐👌

Sitten olikin pojan vuoro päästä lautailemaan

Seuraavana päivänä sunnuntaina Oskari pääsi testaa ekaa kertaa uutta lumilautaa ja oli heti aivan innoissaan!! 🤩😍🏂❄️ Aamupalan jälkeen hän pääsi jo vähäsen hypistelemään lautaa pakussa, kun purettiin se toimituspakkauksista pois. 🤗🚐

Oskari ei ollut moksiskaan, kun laitettiin lauta jalkoihin ja pysyi pystyssä samantien, mikä yllätti jopa meidät. 😊 Tai ei oltu ennakkoon edes ajateltu, miten homma sujuisi, niin kokemus oli kaikille todella positiivinen.

Vetonaru oli tosi toimiva laudan kanssa ja vedettiin poika sillä ylös ja alas tuli isin kanssa tuettuna ja tykkäsi erityisesti, kun teki tuettuna pyörähdyksiä ja hyppyjä siten, että nosti häntä ilmaan🤩😍

Ja pitihän se lopuksi kantaa lauta ihan ite takaisin autolle. 😁

Maanantaina Sallan kautta kohti Pyhää

Maanantaina 2.11.2020 lähdettiin aamupalan jälkeen Rukalta ajelee kohti Sallatunturia, koska ei oltu siellä ennen käyty. Ennusteessa oli vesisadepäivä vähän joka puolelle pohjoista, joten ajateltiin, että se sopisi hyvin ajopäiväksi.

Ajomatkoilla saa olla kaikennäköstä viihdykettä mukana ja tällä kertaa soviteltiin äipän tikrutossuja. Ja matkailuautopehmolelu on ollut myös jostain kumman syystä yksi suosikeista. Kiitokset vielä ProCaravanin Topille siitä! 😊🤭

Sallassa ei ollut juurikaan lunta ja siellä oli todella hiljaista. Saavuttiin sinne sopivasti Oskarin päiväuniaikaan ja ajateltiin, kun sääennuste näytti melkoista sadetta ja myräkkää, että laitetaan Oskari sillä kertaa päikylle pakuun sisälle omaan telttaansa. Hän ei kuitenkaan sinne nukahtanut, joten siirrettiin rattaisiin ja käytiin kävelylenkillä samalla.

Tämän jälkeen Oskari jäi nukkumaan pakun viereen rattaisiin ja pian alkoi sataa ja tuuli oikein kunnolla. Mietittiin, että mitähän ohikulkijat miettii, kun itse istutaan sisällä lämpimässä pakussa ja lapsi on laitettu nukkuu semmosessa kelissä ulos rattaisiin. 🙈 Hän vaan nukkuu ulkona niin hyvin ja ihan lämpimältä on tuntunut jalat, kädet ja vartalo, kun on päikkyjen jälkeen riisuttu haalarin yms pois. Lisäksi hän on ollut hyväntuulinen uniensa jälkeen, joten mitä sitä turhaan pakottaa sisälle nukkumaan. 😊😊😊

Päiväunien jälkeen matka jatkui kohti Pyhää

Päikkyjen jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti Pyhää ja päädyttiin keskelle mettää yöksi puskaparkkiin. Vettä satoi ja oli pilkkopimeetä. 🌧☔️Ite en edes poistunut lämpöisestä autosta sinä iltana. Pasilla ja Oskarilla oli yhteinen iltapalahetki, jonka jälkeen Oskari menikin nukkumaan.Ja me jäätiin Pasin kanssa kattomaan vielä hetkeksi Netflixiä. 😊

Aamulla herättyämme piti mennä katsomaan miltä pakun ympärillä näyttää ja näky oli alla olevan kuvan mukainen. 🤩 Satuimme pimeässä päätymään aivan unelmapuskaparkkipaikkaan🤩🚐 Tämmöiset yllärit reissuissa on kyllä ihan parasta. 😊

Aamupalaksi syötiin rahkaa, puuroa ja hedelmiä. Hedelmillä saa monesti järkättyä Pasille ja mulle pidemmän aamukaffeajan, kun Oskari tykkää napostella niitä syöttötuolissaan. 😊☕️🍎

Hitaat aamut reissussa on parhaita🥰 Saatiin näissä maisemissa kahvitella ja kuunnella radioo pojan herkutellessa omenoita. ☕️🍎😍

Unelmapuskaparkista Pyhän ja Luoston kautta Leville

Sitten ajateltiin Pyhältä Luoston kautta Leville. 🤗🚐 Päiväuniaika meni Luostolla tämmöisellä levähdyspaikalla.

Ennen pojan päiväunia käytiin ulkoilemassa lähimaastossa, koska Oskari tykkää hirveesti mennä metsässä ja tälläkin kertaa sinne hakeutui. Reissuissa ei hirveesti ulkoleluja kaipaa, kun aina melkein on joku uusi paikka tutkittavana. 😊

Ja päiväuniaikaan Pasi lennätteli hieman kopteria, jotta nähtiin miltä paikka näyttää ylhäältä päin. Ja upeat oli maisemat🤩:

Ennen seuraavaa yötä oli pakko löytää vessan tyhjennyspaikka

Pientä haastetta tuli matkalla vastaan, mistä löytää vessan tyhjennyspaikan. Pari huoltamoa käytiin tsekkaamassa matkalla ja kysymässä saako heillä tyhjättyä vessaa. Eräältä huoltamolta sanottiin, ettei koko Levin alueella olisi vessan tyhjennyspaikkaa. Onneksi ei kuitenkaan luovutettu, vaan jatkettiin googlaamista ja jommastakummasta: Park4night-solvellus tai Puskaparkit googlemaps:sta löytyi Levilehto Apartments.

Soitettiin heidän päivystysnumeroon ja he opastivat etänä, miten saadaan vessa tyhjättyä ja seuraavana päivänä käytiin maksamassa, kun laskua ei kuulunut sähköpostitse. Vinkkinä siis sullekin, jos Levillä pitää saada retkiauton vessa tyhjättyä niin @levilehtoapartments: lla onnistuu ja palvelu on priimaa!!! 👌😊 Nimimerkillä saatiin vessa tyhjäksi hieman päivystysajan ulkopuolella! 🤩🚐

Leville mentiin yöksi päärinteiden alle parkkipaikalle ja siinä yöpyi pari muutakin autoa silloin. Sesonkina ei ehkä onnistu, mutta tälleen rauhalliseen aikaan oli kyllä niiiiiiin luksusta. 😊

Levillä 3.-5.11.2020 (ti-to)

Leville sattuikin ekalle päivälle pojalle kiukkupäivä ja tuolihissi oli tällä kertaa lautaa kiinnostavampi. Kysyttiin pojalta, että laitetaanko lauta jalkoihin, niin vaustauksena tuli vaan kaikkeen ”en en en en”. 🙈🤭

Jotenka päädyttiin lautailun sijaan kaffelle päärinteiden alapuolella sijaitsevaan kahvilaan.☕️ Ite oon niin tykästynyt tuohon laudan kuosiin ja taitaa se muitakin miellyttää. Eräs nainen kyseli englanniksi tuolihissin luona Oskarin laudasta, että mistä se on ostettu ja kerroin, että tilattiin Stadiumista, kun siellä oli alet juuri ennen reissua. Lopuksi hän totesi vaan: ”It’s so cute”🤩 ja rupesi tohkeissaan höpöttelemään jotakin ystävälleen.

Kahvittelun jälkeen Oskari meni päikyille rattaisiin ja me päästiin Pasin kanssa lenkille ja herkuttelee salaattia. 🥗😋

Laskemisen sijaan mentiinkin Levillä kahvittelemaan Pasin kanssa eikä sekään kyllä yhtään huono vaihtoehto ollut näin pikkulapsiarjen keskellä🥰☕️ Tuli jo vähäsen joulufiilistäkin kun Levillä oli jo joulukoristeita esillä ja paikoittain hieman luntakin🤩❄️🎄

”Kaupungilla” oli aika hiljaista, mutta ei sekään meitä haitannut yhtään. 🥰

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Levi-lappi.jpeg

Toinen päivä Levillä

Edellisestä päivästä poiketen koitin aamupalan jälkeen tutustuttaa Oskaria lautaan ja näyttää miten se tulee jalkoihin. 😊 (Toiveissa oli, josko tänään reenit onnistuisi taas. 😊)

Ja niin hän pääsi kuin pääsikin Levillä vielä reenaa vähäsen lumilautailua vaikka hanskat eivät meinanneetkaan tällä kertaa pysyä yhtään käsissä🙈🤭🏂❄️🤗

Lautailureenien jälkeen startattiin kotimatkalle ja nähtiin muutamat porot.

Torstai-illaksi ajettiin Ouluun yöksi ja sinnekin sattuikin hieno auringonnousu seuraavelle aamulle eikä aamupalamaisemassakaan ollut valittamista!🤩🥣☕️

Matka jatkui Oulusta etelään päin

Reissun viimeinen yö oltiin hieman Joutsan alapuolella järven rannalla. Ja taas vaihteeksi oli taas hidas aamu🥰 Oskari tapansa mukaan potkutteli teltassaan herättyään ja jossain kohtaa noustiin aamupalan laittoon☕️🥣🥱

Pakko sanoa, että tämä nukkumaratkaisu on kyllä loistava, koska saadaan Pasin kanssa jalat Oskarin sängyn alle ja näin meillä on kunnolla tilaa nukkua. Aiemmin Oskarin nukkumateltta oli suoraan pakun sängyllä ja se vei yli puolet sängyn leveydestä. 🙈 Täältä voit halutessasi lukea lisää nykyisestä nukkumaratkaisustamme. 😊

Kotiin saapumispäivä

Kotia saavuttiin 9 yön reissun jälkeen 🥰 Kivaa oli taas reissussa ja yllätimme myös itsemme puskaparkkeilemalla kaikki 9 yötä taaperon kanssa osittain talvikeleissä!!! 😁 Ennen reissua ajateltiin vielä ettei pakkaskeleillä uskalla pitää vesiä pakun säiliöissä, mutta onneksi meitä rohkaistiin kokeilemaan eikä tyhjätty vesiä autosta Oulussa. 🤗🤭 Pakkasta reissussa oli enimmillään se noin -10 astetta❄️🧊

PS. Kannattaa tarkastaa voisiko sinunkin retkiautossa pitää vesiä talvikeleillä. Helpottaa kummasti kun voi käyttää omaa suihkua ja tiskitkin hoituu helpommalla 🙂 Ja perhevapailla säästyy rahaa ja pääsee useammin reissuun 🤗

Lopuksi

Tuli aika pitkä teksti taas, mutta kuvia oli melkoinen määrä valinnan vaikeuden vuoksi. Ihan mahtavaa, jos pääsit tänne asti. 🤗 🤭Nyt voidaan kokemuksesta kertoa, että isyysvapailla ompi mukavaa olla retkipakureissussa🤩🥰🚐🤗 Ja ei se loka-marraskuun vaihde ole reissun päällä todellakaan yhtään masentavaa, pikemminkin päinvastoin!! 😁

Aika jännä, miten hyvin puskaparkeissa pärjää jopa pienen lapsenkin kanssa. 🤗🚐👶 Ja mikä parasta, mitään ei tarvitse suunnitella ennakkoon ja voi reissata täysin fiiliksen mukaan, mutta toki lapsen tarpeet huomioon ottaen. 😍🤩

Ihanaa päivää sinne!! Ja tuuhan seurailee meitä Instaan tai Facebookkiin. 🤗

(Visited 55 times, 1 visits today)
What’s your Reaction?

Share if you liked! Thanks :)